26/2/14

Seguiu-nos al tuiter a @Deixadeserilla


La gent de Deixa de ser una illa-Secció Sindical d'Ensenyament de la CGT de Tarragona ja tenim tuiter. Podeu seguir-nos a @Deixadeserilla

Salut i revolta

Article d'opinió: Marc Olivé: "27-F. Difusió d’una vaga necessària"


La difusió d’un nou dia de vaga general d’estudiants el 27 de febrer arriba estrany.

Per començar perquè a aquestes alçades de curs altres anys les nostres universitats ja portaven una o dues jornades de vaga (Aquest curs s’han convocat “vagues” però a Tarragona només s’ha fet a través de sindicats còmplices del gradual desmantellament de la Universitat Pública i per tant, no em prenc la molèstia de comptar-les com a tal). També els rumors i la idea d’una possible vaga indefinida d’estudiants pel febrer de 2015 fa que sorgeixin dubtes, sobretot per la poca activitat fins ara mostrada pels sectors estudiantils més crítics. I per acabar, a la ciutat de Tarragona, aquesta convocatòria només es seguirà a nivell dels instituts de secundària, sent la URV l’única Universitat dels Països Catalans que no farà vaga, però sí que durà a terme una jornada de lluita.

Algunes persones pregunten per què és la vaga del 27-F? Contra què protesta? La situació de la universitat pública i de l’ensenyament al nostre país és tan dramàtica que ràpidament podríem canviar la pregunta. Contra què no va? Què salvaríem de l’ensenyament i de les nostres universitats? 

Atacs al català com a llengua vehicular, retallades premeditades, precarització de les condicions de treball de docents i treballadores, repressió sistemàtica contra l’oposició estudiantil (multes a dit a Tarragona i a molts altres llocs, detencions a membres del SEPC i d’Assemblees de Facultat a Barcelona), tancament de línies d’estudi, processos judicials contra professors per assetjament sexual, augment continuat del preu de les matrícules i un llarg etcètera de motius pels quals l’àmbit educatiu hauria d’estar en peu de guerra permanent.

Contra qui? D’on prové això? Doncs de molts llocs diferents i del mateix lloc a la vegada. L’Estat espanyol vol trencar la solidaritat cultural que simbolitza la llengua arreu dels Països Catalans, les retallades de CIU provenen d’aquells que s’han deixat governar quan els hi sortien els comptes a final de mes i que ara fan veure que lideren quelcom anomenat procés nacional i Europa deix de ser multicultural i “estupendament” democràtica i col·lecciona esclaus en forma de països. Com deien aArgentina el 2001, que se vayan todos!

Per què lluitem? Doncs lluitem perquè l’educació sigui un dels pilars fonamentals del nostre país i no ho siguin pasels macroprojectes turístics que ens volen imposar com el Bcn World (que per cert, ni estarà a Barcelona ni serà assequible per tot el món), lluitem per retornar la dignitat a la Universitat que tant va lluitar contra la dictadura franquista, lluitem perquè ningú no es quedi fora dels centres educatius per qüestions econòmiques o socials, lluitem perquè la veritat es deixi de subhastar a les classes com un producte més del gran aparador on estem instaurats/es, lluitem perquè fer classes al carrer no sigui considerat un acte reivindicatiu si no una altra forma de créixer i socialitzar-se, lluitem perquè volem aprendre en català, lluitem perquè la unitat popular sigui l’antídot contra aquells que creuen (no pensen, pensar requereix l’ús de la raó) que existeix sobirania i democràcia dins el sistema econòmic capitalista, lluitem…

Som forces les que lluitem, som forces les que portem organitzant vagues, piquets i xerrades des de fa anys a instituts i universitats però necessitem ser moltes més per aturar-ho tot, per començar de nou.

Perquè hi haurà un dia que no podrem més i serà quan ho podrem tot.

El 27 de febrer, que l’educació ens faci lliures.

Marc Olivé, militant d’Arran Tarragona

Vaga d'alumnat en defensa de l'educació pública de qualitat a Secundària i Universitats

Dijous 27 de febrer del 2014, les estudiants i les estudiantes fan vaga en defensa de l'educació pública de qualitat.

A continuació enumerem el conjunt de convocatòries que ens ha fet arribar el SEPC
en aquesta nova jornada de vaga estudiantil de secundària i universitats.
  • Alacant – Universitat d’Alacant (13:00h)
  • Barcelona 
    • Secundària- Borsa (Passeig de Gràcia, 19) (11:30h)
      • Columna des d’Horta: Plaça Eivissa (09:30h)
      • Columna des de 9 Barris: INS Valldemossa (09:30h)
      • Columna des de Poblenou: <M> Bogatelll (10:45h)
      • Columna des de Sant Gervasi: Plaça Molina (11:00h)
      • Columna des de Gràcia: Gal·la Placídia (11:00h)
      • Columna des de Caldes de Montbui: Estació de Caldes (10:00h)
      • Columna des de Montcada i Reixac: INS Montserrat Miró i Vila (10:15h) i Estació de Montcada (10:30h)
      • Columna des del Prat de Llobregat: Font del Lleó (09:30)
    • Universitats – Plaça Espanya (19:00h)
  • Berga – Plaça de Sant Pere (17:30h)
  • Castelló - Plaça Maria Agustina (18:30h)
  • Celrà - Institut de Celrà (10:00h)
  • Cervera - Rotonda de l’Albreda (direcció C/Victòria) (11:30h)
  • Figueres - Plaça de l’Ajuntament (11:00h)
  • Gandia - Plaça de l’Ajuntament (19:00h)
  • Girona - Rectorat de l’UdG (12:00h)
  • Igualada - Plaça Catalunya (Estació Vella) (11:00h)
  • Lleida - Rectorat de l’UdL (12:00h)
  • Manresa - Plaça Crist Rei (11:00h)
  • Mataró - Plaça Espanya (10:00h)
  • Molins de Rei – Plaça de l’Ajuntament (18:30h)
  • Olot - Plaça Rector Ferrer (18:00h)
  • Palma - Plaça del Tub (12:00h)
  • Reus - Plaça del Mercadal (12:00h)
  • Tarragona - Plaça Imperial Tàrraco (11:30h)
  • Terrassa - Plaça del Progrés (10:00h)
  • Torredembarra - IES Torredembarra (11:00h)
  • València - Facultat d’Història (13:30h)
  • Vic - Institut Jaume Callís (10:30h)
  • Vilafranca del Penedès - Plaça de la Vila (10:30h)
  • Cervera: 11.30h, Rotonda de l’Albareda (direcció Carrer de la Victòria)
  • Xàtiva - 12h, Porta de l’Ajuntament

19/2/14

Ple de la Federació d'Ensenyament de la CGT confederal els propers 22 i 23 de febrer

Convocatòria de Ple de la Federació d'Ensenyament de la CGT Confederal


Lloc i dates: Barcelona, 22 i 23 de febrer


Ordre del dia:


1.- Valoració informes de gestió del Secretariat Permanent sortint.

2.- Polítiques neoliberals i retallades socials: la FECGT davant la situació de l'Educació (estratègies, aliances, plataformes, marees, assemblees…)

3.- Eleccions sindicals.

4.- Sistema de Coordinació de les Federacions del sector públic: Àrea Pública, coordinació de seccions sindicals autonòmiques…

5.- Organització interna de la FECGT
5.1.- Organizació i funcionament del Secretariat Permanent: plans de treball
5.2.- Finances de la Federació d'Ensenyament
5.3.- Comunicacions internes de la Federació d'Ensenyament
5.4.- Jurídica

6.- Premsa, propaganda i mitjans de difusió electrònics

7.-Relacions Internacionals

8.- Elecció del SP de la Federació d'Ensenyament.

Uns dos-cents alumnes boicotegen les proves de 4t d'ESO i nosaltres els donem gràcies per la lliçó

Segons el diari "Ara", "prop de 200 estudiants de Catalunya han biocotejat les proves de competències bàsiques". Des de Deixa de ser una illa-CGT ens traiem el barret que no portem i els diem que gràcies per la lliçó i que estem en deute amb ells i elles. I els prometem que ens esforçarem per aprendre a desobeir tan bé com ells han fet.

La notícia diu el següent:

Uns dos-cents alumnes catalans han boicotejat aquest dimecres les proves d'avaluació de quart d'ESO que es fan a les escoles catalanes per protestar contra les retallades. Dos dels instituts que han boicotejat les proves són el Lluís de Requesens de Molins de Rei (Baix Llobregat) i el Salvador Dalí del Prat del Llobregat (Baix Llobregat).

A l'institut Lluís de Requesens ha secundat el boicot més del 90% de l'alumnat i "només dos o tres estudiants per classe" han realitzat la prova, segons ha informat a Efe David Lloberas, un dels representants del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), que ha promogut la iniciativa.

Lloberas ha assegurat que quan se'ls ha lliurat l'examen, els alumnes han optat per deixar-lo en blanc o bé per "escriure consignes en contra de les retallades i a favor d'una educació pública".
En la majoria de casos, els estudiants han escrit, segons Lloberas, el lema "Prou retallades" i han denunciat "la massificació de les aules que estem vivint en aquest centre, amb més de 33 persones en una classe molt petita, d'uns 30 m2". Quant a l'institut Salvador Dalí del Prat del Llobregat, la directiva ha assenyalat a Efe que "força gent" ha seguit el boicot i ha precisat que "segurament un 80%" d'estudiants
El departament d'Ensenyament ha minimitzat el boicot i ha assegurat que serà cada centre el que emprengui les "actuacions que calgui" contra els alumnes.

18/2/14

El projecte "Com anar sols per la vida" a les jornades de Deixa de ser una illa-CGT


Dins de les jornades "Escola pública i emancipadora... Sí que es pot!" que es faran a l'Escola Els Àngels de Torreforta, a Tarragona, el 25 i 26 d'abril, organitzades per Deixa de ser una illa-CGT, podrem conèixer el projecte "Com anar sols per la vida".


Es tracta d'un projecte conduït per la psicopedagoga Vanessa Torres i la mestra d’educació especial Sandra Badia, que compta amb la col·laboració d’altres docents i amb el suport permanent de la direcció del centre Institut Escola Pi del Burgar de Reus. 
 
El treball que s’hi desenvolupa és amb alumnes amb necessitats educatives especials greus i permanents de l’educació secundària obligatòria que precisen de l'acompanyament i suport de l'adult.

Des d’una perspectiva inclusiva, té per objectius principals: incrementar l’autonomia en la vida diària d’aquests alumnes, fomentar la seva socialització, promocionar el seu desenvolupament emocional i incrementar els coneixements curriculars bàsics. Aquests es treballen fomentant l’experiència directa, dins i fora de l’aula, a través de diferents microprojectes: taller de cuina, hort, galliner, tasques de la llar, servei d’esmorzars, entrellaçats entre ells, permetent el treball continuat dels diferents objectius plantejats i implicant a tota la comunitat educativa: alumnes, famílies, mestres i entorn més proper. 

El projecte ha rebut diverses distincions i reconeixements, entre ells el 16è Premi Batec: Experiències d’Innovació Educativa, a Lleida.

17/2/14

Primer esborrany del programa de les jornades pedagògiques de Deixa de ser una illa-CGT que tindran lloc a Tarragona l'abril que ve

El programa de les jornades de pedagigia que cada any organitzem des de Deixa de ser una illla-CGT continuen endavant en al seva organització. Així, s'està concretant la xerrada del divendres 25 d'abril i tenim un primer esborrany de programa que ja fem públic per tal que comenceu a fer boca i a pensar en apuntar-vos. Les jornades es faran a l'Escola Els Àngels de Torreforta, a Tarragona, el 25 i 26 d'abril.

Enguany, serà la quarta edició de les jornades i el títol triat és ""Escola pública i emancipadora... Sí que es pot!".

 Podeu mirar el primer borrador del programa si obriu a baix: Per a dissabte tenim cinc tallers simultanis de 10 a 14 hores, amb presentació i una pausa-esmorzar. 

Enguany els tallers són:  
Taller d’Infantil: Espais, tallers i projectes: metodologies inclusives a l’etapa d’infantil. Un taller fusionat entre les mestres d'infantil de l'escola Teresa Godes i les mestres del Teresina Martorell de El Vendrell: Aprendre per saber i decidir. 

Taller de Primària: Taller sobre les assemblees a l’escola, des d’una mirada sistèmica, a càrrec de la Mónica Villena, mestra de l’escola-institut Pi del Burgar. 

Taller de Secundària: Una mirada sistèmica a la secundària, la Mercè Trevesset finalment no podrà fer el taller però ja ens ha facilitat el contacte d’una companya seva per venir a fer-lo.

 Taller d’especial: Taller de les mestres de la USEE del Pi del Burgar de Reus, on explicaran la seva experiència, visió i metodologia.  

Taller transversal: Importància de la documentació educativa com a eina educativa per avaluar i aprendre. El farà la Francesca Davoli, professora de la Universitat de Vic, amb 3 o 4 estudiants del màster Educació i salut en la vida quotidiana. No cal dir que encara estem esperant els títols definitius dels tallers, però la temàtica i les ponents sí que estan definides, menys el de secundària.

A les 14 hores fem un dinar a la mateixa escola, l’escola Els Àngels de Torreforta, i a les 16h ens hi tornem a posar, aquest any amb taules rodones de debat participatives, de 12 a 15 persones, simultànies, amb un dinamitzador i un secretari que recull el que es parla.

L’eix temàtic dels petits grups serà idèntic ja que es tracta de donar espai per parlar a tothom i concretar punts o discussions en comú. Així als 6 o 7 grups simultanis que es generaran el guió serà, a falta de títols:

- Una pluja d'idees de "Com m'agradaria que fos la meva escola: metodologia, participació del claustre, relacions amb l'entorn (famílies, barri...)
- Resistència als canvis: punts febles dels canvis. Partim de l’anàlisi de realitat per transformar.
- Què podem fer: motors de canvi, dinamitzadors, punts d’inflexió, generadors de canvi... 

Els grups petits tindrem 45 minuts, després passaríem al grup gran on una persona de cada grup faria un buidatge de les idees i del debat, per fer una posta en comú posterior

 Aquesta metodologia té la clara intenció que no sempre parlin els mateixos i s’escoltin el màxim número de veus.

I així cap a les 18 hores tothom cap a casa...